STIPENDIAT 2016

HÄRKE KONSTCENTRUMS KONSTNÄRSSTIPENDIUM 2016
HAR TILLDELATS PETER JOHANSSON.

Peter Johansson är den 21:e stipendiaten sedan konstnärsstipendiet instiftades 1996. Drygt 130 konstnärer sökte stipendiet i år. Årets stipendiekommitté bestod av konstnärerna Hans Kvam, Annica Nordin och Linda Petersson.

 Foto: Odd Larsson. Tårta från Hara Gård

Foto: Odd Larsson. Tårta från Hara Gård

Stipendieutdelningen firades med sedvanligt tårtkalas den 20 juni. Peter återkommer för vistelse i gästbostaden på Härke Konstcentrum och även för föredrag om sin konst samt utställning i Ahlberberghallen.

Stipendiekommitténs motivering

”Konstnären Peter Johansson tilldelas Härke Konstcentrums konstnärsstipendium 2016 för sitt briljanta och ständigt aktuella konstnärskap. Det är ett konstnärskap som varken räds det stora formatet eller de svåra frågorna. Med mångbottnad humor och skarp iakttagelseförmåga skapar Johansson överraskande och provokativa verk som får oss att ifrågasätta våra invanda föreställningar och fördomar.

Med en något bävande förväntan ser vi fram emot vad årets stipendiat kan komma att blottlägga under sin vistelse här i Jämtland.”

Peter Johansson är född 1964 i Sälen. Bor och arbetar i Malmö.
www.artistpeterjohansson.org

OM PETER JOHANSSON

Konstnärsporträtt ur Konstnären #2, 2014, text: Malin Ekman

”Hans gestalt är ärlig, obrydd och rörig. De blåa tumnaglarna vittnar om hans timmar i verkstaden, bläckanteckningen i handflatan om hans tankspriddhet. Av hans dalmål från uppväxten i Sälen finns intet kvar, men det enkla arvet gör han inget för att dölja. Dalarna var inträdesbiljetten till allt.

Det var i protest mot arkitekten Bernard Kirschenbaum, minimalist, amerikan och vid tidpunkten professor i skulptur på Konsthögskolan i Stockholm, som Peter Johansson tillägnade sin slututställning åt dalastilleben som falukorvar och avsågade dalahästar. Inåtvänt istället för utblickande, som konstprofessorn föredrog. Dalarna som symbol för en hembygd i förfall och en svensk identitet på villovägar.

Uppståndelsen blev stor och med den fortsatte karriären. Sedan 90-talet har Peter Johansson bråkat sig fram i den svenska konstvärlden. I början av 00-talet lät han skådespelare utklädda till nynazister härja loss på en flotte försedd med en röd stuga i tyska Münster för att uppmärksamma världen på de brutala mord med rasistiska motiv som skakat Sverige, även om diskussionen snarare kom att handla om arbetsmetoden. 2012 återvände han till barndomens Zornmuseum i Mora och lät fylla det med faluröda kyrkointeriörer och porträtt av sig själv. Humorn är det som binder samman i hans konst.”